Vegetarijanka - Gregor Samsa meets Yeong-hye



"Da li čovjek, životinja ili biljka, nije se mogla nazvati osobom, ali nije bila ni neko divlje stvorenje - prije je bila neko tajanstveno biće s osobinama oboga."

Dijete me sinoć iznenadilo ranijim odlaskom na spavanje. Zaspao je u boravku. Na podu. Sa svojom novom igračkom, Perinom tipkovnicom, u naručju. I nije se probudio u transportu boravak-spavaća soba.
U takvim situacijama mahnito pokušavam odabrati što prvo učiniti tijekom tog iznenada produženog slobodnog vremena. Istina je da Borna zakmeči čim pokušam nalakirati nokte na nogama pa moja "pedikura" ostane izmasakrirana. Nisam se htjela igrati sa sudbinom pa sam tu ideju odbacila. Isto tako nisam bila ni za gledanje filma potpuno stišanog (da se ne bi mališa SLUČAJNO probudio). Nema mi manjeg užitka od gledanja filma bez zvuka, a bilo je i više nego dovoljno takvih očajnih pothvata. Vegetarijanka me baš mamila s police pa sam se odlučila za čitanje. Ipak je čitanje najtiši odabir. Knjigu sam dovršila istu večer i ostala u potpunosti zatečena.

Vegetarijanka se ne može prestati čitati iz dva razloga. Prvo, knjiga je toliko pitko napisana i baš nekako čitljiva. Autorica je brza, ali i detaljna i poetična po potrebi. Drugo, knjiga je čudna i ne možeš ju ostaviti na tome. Ne možeš prestati čitati zato što žudiš za nekakvim ovozemaljskim i realnim odgovorima. Nakon čitanja se opet nađeš u problemu zato što si ne možeš srediti dojmove, a u glavi ti se neprestani vrti "što sam to upravo pročitala" rečenica. Sam pogled na sadržaj knjige je dovoljan te upozorava čitatelja da će se naći na jednom zanimljivom, ali i čudnovatom putovanju.

Junakinja ovoga romana, Yeong-hye, prosječna je žena koja uz supruga živi pomalo dosadan život. Nakon pojave morbidnih noćnih mora, Yeong-hye prestaje jesti meso. Postaje vegetarijanka što izazove potpuno zgražanje njezine obitelji. Osim što prestaje jesti meso, Yeong-hye postaje opsjednuta prirodom, suncem, počinje joj smetati odjeća te ju skida u svakoj prilici. Rasplet događaja koji slijedi te uvid u psihičku, ali i fizičku transformaciju glavne junakinje, čitatelj dobiva iz perspektive obitelji - supruga, šogora i sestre.

Ovaj bi se roman mogao interpretirati na različite načine, a skrivene je simbolike u potocima. Tu je to vegetarijanstvo toliko nerazumljivo i pomalo kontroverzno za junakinjinu južnokorejsku obitelj, no što ono zapravo znači?
Mislim da je ovo roman o potisnutim seksualnim željama, nasilnim i životinjskim porivima skrivenima u svakom čovjeku.
Mislim da je ovo roman o ženi koja je pokušala pronaći bijeg od svoje životinjske prirode, ali i toliko dosadne i tipične svakodnevnice.
Možda je ovo roman o ženi  koja nikada nije pronalazila užitak u svom ljudskom tijelu te  ga svojom preobrazbom napokon pronalazi u aseksualnosti jedne biljke.
Možda stvarno ima neka skrivena čudnovatost i fantastičnost u ovoj knjizi, a možda je ona samo jedan mučni prikaz uništenog mentalnog zdravlja jedne žene.

Iskreno, nemam pojma što sam to pročitala. Nema veze. Knjiga mi se baš sviđa. Iako je nadasve gorka, ima i dozu neke sitne utjehe. Nisam još shvatila zašto.


Primjedbe